Entre dos palaus.Najib Mahfuz

13 03 2009

1-puntEntre dos palaus és el primer d’una trilogia que explica la història d’una família egípcia, a partir de principis del segle XX

Dona una visió de l’època i el lloc ( 1910 i El Caire) des de dins la família i planteja temes més que punyents… el més fort és la relació de dependència de les dones repecte els mascles de l’espècie i el comportament desconsiderat i dèspota d’aquests. Una escala de valors i prioritats que des d’aquí i ara semblen ben bé d’un altre planeta.

La pega del llibre: per entrar en la història s’ha de pagar el peatge d’un llenguatge molt carregós i artificial, i tot plegat una mica massa lent. Per a mi, una obra lenta m’ha de captivar amb el llenguatge, i aquesta, no ho ha fet.

Referent al llenguatge, jo no se si és cosa de la traductora, o ja l’original era així, però hi ha expressions ( moltes ) que m’han semblat forçadíssimes i poc naturals. Un reguitzell de “endemès, dementre, suara , jamai, adesiara i tantost” i moltíssimes més que es repeteixen contínuament. És un vocabulari ric? potser si, però molt enfarfegós també. I hi ha expressions i paraules que actualment no s’utilitzen i que ni tan sols s’utilitzaven quan va ser escrit aquets llibre ( 1956) ni en l’època a la que es refereix.

Vaig estar a punt de deixar-lo, per lent i pesat, però vaig aplicar la norma de llegir-ne almenys un terç, i quan vaig arribar a la pagina 120 aproximadament, vaig començar a trobar-hi una mica d’interès, que va durar més o menys fins la 300. Les ultimes 130 pàgines també se’m van fer pesades.

En resum, la història de la família ha aconseguit enganxar-me, però se m’ha fet pesat de llegir. Els altres dos de la trilogia, (Palacio del deseo i La azucarera , que no han sortit en català,crec) de moment, quedaran pendents

Accions

Information

4 responses

13 03 2009
Esmeralda

De vegades ja passa això, ja , amb aquest vocabulari tan “carregant”.

Jo vaig llegir fa anys EL CARRERÓ DELS MIRACLES, publicat per l’editorial valenciana Bromera, però no recordo si era d’aquest mateix autor. Em va agradar força. El llegies i anaves imaginant-te la sociologia dels barris del Caire.

14 03 2009
elveidedalt

Jo el vaig llegir i recordo que el vaig trobar lent; això sí; però realment t’immergia en l’ambient de la ciutat i la cultura àrabs. En recoro algunes escenes; especialment les més xocants per la cultura occidental.

22 03 2009
kweilan

Hola! Acabo d’entrar per primer cop al teu bloc i m’agrada molt. Estreno els meus comentaris amb aquest post sobre aquesta trilogia. A mi em va agradar molt si bé el vaig llegir en castellà perquè quan ho vaig fer no hi havia traducció catalana. T’anire seguint i t’enllaço des del meu bloc.

23 03 2009
viu i llegeix

hola kweilan, gràcies per enllarçar-me. I el teu blog, quin és?

Deixa un comentari

