El festí de Babette. Isak Dinesen

5 05 2012

Escrit com un conte d’aquells antics i clàssics ( Andersen, Grimm…) on es crea una atmòsfera on tot és possible i tot és senzill. Inclou una moral espaterrant i de sentit comú i aquell deix de cosa autèntica com de moble de caoba de debò, polit i repolit, però auster i imponent.

No acostumo a explicar arguments, però aquí va la excepció que confirma la regla, que últimament me n’estic saltant alguna de les que jo mateixa m’imposo absurdament.

Babette, una dona francesa , es refugia a Noruega fugint de la revolució, que li mata mitja família a la vegada que tota la noblesa del país. Viu humilment al servei de dues germanes que condueixen una comunitat religiosa senzilla i austera. Al cap de molts anys de viure plegades, a la Babette li toca la loteria i s’ofereix a fer un festí per a la comunitat que l’ha acollit durant tant de temps. Serveix els millor vins i els menjars més delicats que mai ningú s’hagi imaginat. Els membres de la comunitat religiosa, que no han menjat mai res que no sigui patates i carn salada, per no ofendre i com a mostra d’amistat , es prometen no dir res de les extravagants menges que els ofereix Babette. Però a mida que va avançant l’àpat , flueix una harmonia i un benestar que cap comensal no havia sentit en anys i panys. Sense que ningú no ho sàpiga, els està servint la millor cuinera de França, que s’ha gastat tot el que tenia per exercir el seu art una vegada més a la vida, per veure com gaudeix la gent amb la seva cuina. Soberbia d’artista o necessitat creativa?

 el que en diuen per la xarxa

l’espolsada

Els orfes del senyor boix

el que queda del llibre

llibres per llegir

un subproducte pop


Accions

Information

7 responses

5 05 2012
Helena Bonals

La pel·lícula em va agradar molt. Suposo que el conte també val la pena.

5 05 2012
L'Espolsada

Fantàstic, la peli és bona perquè el conte és excel·lent.

5 05 2012
Rita

En tinc un record magnífic de la pel·lícula, tot i fer força anys que la vaig veure, i suposo que llegir la història encara ha de ser molt millor perquè hi ha d’haver molts més detalls de les menges, de la seva elaboració i de moltes altres coses. Me l’apunto!

Tot i fer tant que la vaig veure, a mi em sembla que senzillament vol obsequiar-los amb el millor i en el seu cas el millor que pot oferir és la cuina.

5 05 2012
carmerosanas

Ja me l’han recomanat molt! I no he vist tampoc la peli! Hi haureé d e posar remei.

5 05 2012
hiniare

Isak Dinesen té aquella capacitat clàssica de narrar que crea històries rodones, potser posaria en aquest nivell Zweig, però ella em sembla superior. Et va portant per la lectura sense que te n’adonis, i al final et sembla que no ho podia haver explicat millor de cap altra manera.

Té un recull de contes titulat “Carnaval” on apareixen alguns dels més bons que he llegit. Aquest el tinc pendent.

6 05 2012
LaMirandolina

Fa menys d’un any que vaig veure la pel·lícula, i em va agradar molt. No sabia, però, que el guió provingués d’un llibre, i encara menys que fos de Dinesen. Fa anys que tinc al prestatge un llibre d’aquest autor i encara no l’he començat. Potser quan acabi el Tísner que tinc entre mans, m’hi posaré.

6 05 2012
viuillegeix

Helena, Fe, la peli no l’he vista, dubto que ho faci desprès d’assaborir el text, encara me n’espatllaria la meva propia pel.licula !!

Rita, per a mi, la necessitat creativa es barreja amb les ganes d’oferir el millor de si mateixa a la gent que l’ha estimat i acollit durant els temps dificils. Per crear hi ha d’haver un sentiment al darrera, altrament l’art no és tal, sino és simple artesania

Carme, posar-hi remei és facil

Hinirae, m’apunto el Carnaval, gràcies

Mirandolina, Isaak Dinesen té una màgia especial creant històries, crec que val la pena donar-li una oportunitat

Deixa un comentari

