Canvis en el quellegeixes

21 05 2014

Fa pocs dies, la direcció de la ILC va tenir la deferència d’enviar-nos, a uns quants quellegistes, una carta ( semblant a aquesta) explicant la suposada obsolescència de la plataforma, la compra de llibres per llegir per part de la ILC i convocant-nos a una reunió per explicar-nos-ho  a bastament.

 Durant una setmana hi va haver un banner al fòrum anunciant aquesta reunió, però només hi havia informació parcial. Vaig penjar-hi el contingut sencer de la carta  ( el qual no feia pensar que fos una cosa confidencial) i es va treure adduint que primer volien fer una convocatòria per parlar amb els afectats pel canvi i desprès en farien l’anunci públic. Curiós raonament, ja que els afectats som tots els quellegistes , no només els que vam rebre el comunicat personalitzat. El canvi ens afecta a tots i penso ( ep! és una opinió personal) que hauria estat més natural fer-ne un anunci públic al fòrum, així també es podrien haver estalviat l’altre argument, que era que  el fet de que jo hi fes pública la carta “ era una falta de consideració important cap a la resta d’usuaris [anunciar un canvi com aquest a través d‘un missatge d’un dels usuaris]”.

Uns quants vam anar a la reunió  i aquesta és la nostra visió.

S’addueixen problemes tècnics de les últimes setmanes, però fa mesos que la decisió de fer aquest canvi està presa i és purament una qüestió de prioritats. La direcció de la ILC ha pres unes línies d’actuació diferents de les que havien pres les anteriors direccions, i això, sumat a les restriccions pressupostàries, ha portat un canvi radical en el funcionament del QL.

El pressupost que anava destinat al manteniment i funcionament del QL, ja molt reduït en els últims anys,  s’ha dedicat en bona part a unificar el servidor per a totes les plataformes digitals de la ILC i a crear el Portal de les Lletres Catalanes. Si no ho vam entendre malament, una tercera part d’aquest pressupost, ja reduït, podia anar destinat al QL? Amb aquests diners hi havia la possibilitat de fer un concurs públic per al manteniment del QL? (la direcció sembla que havia obtingut alguns pressupostos en aquest sentit), però finalment s’han decidit per la solució que han pres, adquirir la plataforma i continguts de llxll , per un import lleugerament menor, cosa que simplifica el procés, ja que la compra no ha hagut de passar per concurs públic.

El quellegeixes està muntat sobre una plataforma i un framework de codi lliure utilitzats per milers de fòrums a tot el món, és una eina potent i a la que li cal un manteniment per actualitzar les versions de les llibreries, en cap cas és una eina obsoleta. El fòrum és gran, té multitud de fils ( més de 6000) ,comentaris ( més de 240000) , jocs, etc  i deu ser tot un repte enfrontar-s’hi per primera vegada i fer-lo funcionar sense problemes. Malgrat tot, hi ha empreses disposades a fer-ne el manteniment per un pressupost adaptat a les possibilitats actuals,  però la direcció s’ha estimat més congelar tot el patrimoni quellegista construït fins ara i traslladar-se a un altre espai, que actualment té una estructura molt diferent, un volum d’entrades, d’usuaris i comentaris molt menor del que el ql ha mogut fins ara.

Adéu al quellegeixes que hem conegut fins ara.  Com serà el nou quellegeixes? Esperem que en conservi l’esperit .El temps ho dirà, però de moment el sentiment és de tristesa, de veure que no hi ha hagut voluntat de mantenir-lo en funcionament tal com és.

Gioconda, Estrellada, Margalovi, Lilacwine, Aracel·li, La iaia ,Viu i llegeix, que èrem a la reunió

Carla i Turmix , que no hi eren però comparteixen opinió


Accions

Information

16 responses

21 05 2014
bemba2

Ens resignarem?

21 05 2014
gioconda

No, només sotscric el que diu la Viu, sinó que l’esmentada reunió em va generar un munt de preguntes que espero poder posar en ordre i compartir en algun moment. Hores d’ara encara estic paint.
Espero que el nou QL? amb els nous companys de llxll i llegim i piulem, amb noves eines tecnològiques i les noves polítiques editorials aconsegueixin els objectius platejats des de la direcció de la ILC. Molta sort i que ens poguem llegir en llibertat i profunditat.

22 05 2014
elveidedalt

Jo no vaig ser a la reunió (em va excusar) i no vaig rebre la carta “personalitzada” que algú si vau rebre. Això de ser “veí” i no “veïna” deu tenir el seu handicap😉. No em vaig molestar pel fet, tampoc. I em sembla molt bé que fessis pública la carta. Crec que ells/elles (la ILC) l’haurien d’haver penjat també al portal i estar tothom al cas de tot d’entrada. He pogut parlar amb la direcció de la ILC en posterioritat (de casualitat, i no perquè tingui cap fil directe) i l’argument és el mateix que tu explicites tant bé i tan clar. Em sap greu? Sí, com a tots els de la vella guàrdia. El nou QL? no serà el mateix. Ës evident. Millor? Potser en algunes coses, sí. Pitjor? En moltes d’altres també. Caldrà veure com va. Jo els faig confiança d’entrada. Si el veidedalt no es troba còmode, ho deixarà. Tampoc se’l trobarà a faltar gaire, crec. Jo potser sí les diatribes amb les veïnes. Però el món avança i els camins divergeixen a cops, i es retroben sovint. No sé…és un sentiment d’expectació, tristor i neguit positiu, tot plegat. Espero que ens trobem per allí, Viu, Si no, seguiré trucant al teva porta del blog de tant en tant.

22 05 2014
viuillegeix

Bemba2, a part de resignació, que hi vols fer? Els fets són els fets i les línies marcades per la ILC són les que són.
Gio, paeix tranquil·lament, ja en vam formular moltes de preguntes i vam tenir respostes, algunes no vam entendre, d’altres no les compartim. Seguirem llegint i parlant del que llegim amb ganes , passió i sobretot bon humor, al quellegeixes, als blocs o on sigui que en tinguem ganes.

Veí, tristor, si. I si la viu no s’ hi troba còmoda també ho deixarà, de fet ja ho estava deixant abans de que s’anunciés el canvi. Tan de bo l’ esperit vibrant es recuperi. No ens perdrem de vista, oi? Passa quan vulguis a demanar sal o gin tonics, sempre un plaer compartir escala amb tu

23 05 2014
Botika

Jo no en sabia res fins que la Viu em va posar al dia. Crec que aquesta carta s’hauria d’haver enviat a tothom, o bé informar d’una manera molt més clara a tots els usuaris del QL, tots som iguals, participem més o menys, i tenim el dret a ser tractats com a iguals.
Els motius donats per la desaparició/fusió del QL se m’escapen, però malgrat els retalls presupostaris no crec que fos tan difícil mantenir el QL. Entenc i espero que els diners d’aquesta retallada vagin a parar on siguin molt necessaris.
Desconec el funcionament de Llibres per llegir, no m’he donat d’alta mai ni he mirat com funciona. Suposo que tots els usuaris del QL passarem a formar part de llxll. Estic a l’expectativa, depèn com vegi el funcionament de la nova plataforma seguiré o no, i sí que és cert que trobaré a faltar molt els fòrums en què he participat i els quellegistes que he conegut (personalment i de manera virtual), i també al Veí, encara que últimament està car de veure😉. Jo també participo molt poc últimament.
Salutacions a tots i gràcies a la Viu per informar-me de tot.

23 05 2014
la iaia

Jo també vaig estar a la reunió i en vaig sortir amb més dubtes que no hi vaig entrar, no estava massa clar el perqué del canvi i tot i no tenint massa idea de les noves tecnologies, però després d’haver-me informat convenientment, veig que els entesos no veuen per cal lloc la obsolesciència del programa que està fent servir el QLs.
Una mica frustada si, que ho estic, penso que com tots els que formem part d’aquest fòrum ens el sentin uma mica nostre, ja sigui per que alguns hi han posat molt de la seva part, entrant llibres comentant i moderant, o perqué molts com jo, ha estat una finestra oberta a un món, el de la lectura que m’ha apassionat desde molt petita, i que m’ha ajudat a seleccionar i millorar les meves expectatives i la meva educació lectora.
Que hi farem! seguirem cambian lectures i potser fent trobades però ja no serà el mateix,. Ens han tallat les ales!

27 05 2014
LotaTorrents

M’he estat mossegant la llengua, però em costa molt. Els arguments a favor d’una absorció del QL són falòrnies i els podria desmuntar un a un i fer-los servir justament a la inversa, perquè fos llxll que es fusionés amb el QL, això sí que tindria sentit! Però com diu la viu són les noves directrius i no hi ha res a fer. Però deixeu-me que us posi unes xifres, un exercici tan senzill com aquest posa en evidència l’atzagaiada (tenint en compte que tots dos fòrums tenen la mateixa edat i per tant han fet el mateix recorregut):

Les xifres. Primer les de llxll després el QL
Usuaris: 5.228,00>>16.141,00
Llibres entrats pels usuaris: 2.031,00>>12.802,00
Comentaris: 7.490,00>>240.323,00
Fils oberts: 55,00>>6.877,00
Lectures compartides 12,00>>80,00

(I falta una xifra importantíssima que són els comentaris als llibres i a la qual no puc tenir accés.)
Em sembla que no cal afegir-hi res més, oi?

Però com dieu per aquí, és de les millors coses que he fet i en les que he pogut treballar en aquests darrers anys. I us he conegut a través dels llibres.

28 05 2014
Gio Conda

Lota, no tinguis càrrec les que vam anar a la reunió portàvem els números preparats i els vam exposar. L’obsolescència tecnològica és relativa, deixant el ql? de banda, si mires un fòrum com “ábretelibro” potser no és tan maco visualment però també té unes xifres espectaculars. La qüestió i cito literalment és que “no li agraden les vies del mig”. És una qüestió del que s’entén per promoció de la lectura, literatura i cultura i ja està. I ara que hi som, Vull deixar clar, que en aquest procés de qls rondinaires no has participat, ni provocat, ni instigat i si, per alguna casualitat, t’has vist esquitxada, de veritat, que ho sentim molt.

28 05 2014
sam wood

Jo no vaig ser a la reunió i, de fet, porto una època un pèl – o molt – desconnectat del QL per motius personals. Però el caliu, la profunditat d’anàlisi quan calia, la riquesa, la varietat (ara és més correcte dir-ne diversitat) de perfils i opinions, les recomanacions … que he trobat al QL dubto molt que les trobi en un altre portal. Ja he fet una ullada al llibres per llegir i no m’ha semblat un entorn tan amable. I amés he pogut conèixer personalment gent d’allò més interessant i fins i tot sortir a la ràdio amb un escriptor de debò!
I parlant estrictament com a enginyer, em costa entendre que un projecte que té més èxit hagi de ser absorbit per un altre de més minoritari. Si un cotxe es ven millor que un altre, no canvies el model més reeixit, li fas les adaptacions que calen i incorpores les novetats que presenta l’altre model. Les xifres de la Lota s’expliquen contundentment ….

28 05 2014
Carla

Estic absolutament d’acord amb tot el que dieu. També per a mi el Ql? ha estat casa meva, una casa oberta, divertida, amable, plena de gent com jo, amants dels llibres que no ens sentim ni millors ni pitjors que la resta d’humanitat. Gràcies a vosaltres, he llegit obres a què mai no m’hauria acostat d’altra manera, he eixamplat la meva visió gràcies a les aportacions tan diverses de tots els Qls, he descobert autors, n’he conegut algun i he inaugurat una petita col·lecció de llibres signats no en una cua de Sant Jordi, sinó després d’una amable conversa amb l’escriptor.
I, sobretot, per damunt de totes les coses, he fet amistats que estic segura que m’acompanyaran molt de temps, perquè allò que compartim ens fa membres d’una lògia estranya i entranyable : la dels lectors.
Em sap greu com s’ha portat i se segueix portant tot el procés. Em saben greu els renys, les contínues ingerències en aspectes que fins ara gestionàvem els usuaris, el poc apreci a la tasca feta…
Em sap molt greu que s’hagi volgut fer a la Lota responsable d’una conxorxa que ni ha existit ni, en cap cas, l’hauria inclòs a ella. La seva prudència ha estat molt més gran de la que les actuals responsables sembla que pensen.
No sé si el futur serà millor. Tan de bo! Però em fa por el tarannà classista i al mateix temps economicista i/o publicitari que sembla surar per damunt del projecte. Em puc equivocar, i seria la primera en reconèixer-ho i en alegrar-me’n, però és així com ho veig.

28 05 2014
viuillegeix

Botika, iaia, Lota, Sam Wood, Carla….. que us puc dir ? només que gràcies per passar per aqui a deixar-hi la vostra, la porta estarà sempre oberta. A tots us he conegut personalment a traves del quellegeixes, almenys ens quedarà això d’aquests anys

D’arguments n’hi ha mil i els podem anar deixant un darrera l’altre, però ja fa mooooolts dies que quan veig el taranna de la nova direcció em ve al cap la frase ” qui no entén una mirada, tampoc no entén una llarga explicació” Personalment no lligo amb el nou tarannà , ja m’hi sentia incomoda abans que anunciessin el canvi de plataforma.Tampoc no m’empasso l’excusa de la tecnologia, ho sento, no em van convèncer. Em repeteixo, ho se, repetiria els arguments mil i una vegades, se que no serveix e res, però és que em costa de resignar-me!!!

28 05 2014
Jo Mateix

Buscant informació sobre la fusió de llxll i el QL he anat a parar a aquest bloc (per cert, felicitats, hi ha contingut molt bo) i em trobo amb la sorpresa de què es comparen els dos fòrums (amb xifres i tot!) d’una manera que falseja la realitat. Les mentides, o tergiversar informació, no són bones per justificar incapacitats pròpies. Llibresperllegir va sorgir el 2008 però no va ser fins el 2012 que es va oferir en obert a la xarxa. Abans havia estat un fòrum tancat a la UOC. Sóc membre UOC i sé que el projecte no ha tingut cap mena de suport institucional amb la qual cosa és un mèrit força lloable haver arribat on està, per no parlar dels milers d’usuaris que els segueixen a la xarxa (aquestes dades també les podeu trobar a llxll, al qui som): més de 10.300 a Facebook i més de 8.000 a twitter. Tothom sap, o almenys qui està una mica al dia, que la xarxa és una eina fantàstica per la difusió de la lectura. Us convido a llegir el qui som i veure la història del web, nascut, ho recordo, sense ni un cèntim de part de ningú que no fossin els creadors. Pel que fa el quèllegeixes, hi he entrat en moltes ocasions i n’he sortit espantat perquè pels usuaris que no hi estem acostumat és un caos. Recordo haver mantingut aquesta conversa amb gent de fora del Ql i lectors com jo en moltes ocasions. No sé qui sou i no us conec però fa olor a socarrim veient com manipuleu la informació. Segur que alguna de les qui comenta tenia interessos directes al QL? Ressentiment? M’equivoco? Estic segur que no vaig errat. Què fàcil és criticar sota pseudònim, per cert. Crec que li agafaré el gust. Ho publicareu o els comentaris estan moderats i censurats? A veure quan faci clic a enviar comentari… 😉

29 05 2014
Lisey

Hola a tots! Havia sigut usuària habitual del QL fa uns anys, i ara això m’agafa molt de sorpresa. A veure si ho he entès bé. Que QL ha comprat la plataforma de Llibres per Llegir, i ara el QL es trasllada allà? Si és així ho trobo raro, raro, rao.

29 05 2014
viuillegeix

Jo Mateix, no he censurat mai un comentari en el meu blog, les portes estan obertes a tothom, sigui quina sigui la seva opinió i el to que utilitzin. No crec que donar xifres objectives sigui tergiversar la realitat. Si tens altres arguments i altres xifres, et convido a que les exposis. És cert que una de les opinions que hi ha aquí és de la LotaTorrents, que fou administardora del QL durant molt de temps, però signa amb el seu nom i cognoms. La resta de comentaris són d’habituals del Quellegeixes i si t’hi registres segurament podràs accedir als seus emails i comunicar-te amb ells, quedar i que surtin de l’anonimat, aixi és com he conegut a la majoria d’ells. Per part meva, si em vols escriure al meu correu i vols que em presenti amb el meu nom i cognom , no tindré cap inconvenient a fer-ho. Ningú no ha tret cap mèrit a llibres per llegir, en soc membre des de novembre del 2011 i el fet que sigui una iniciativa privada tirada endavant per l’esforç personal d’algú, és molt lloable. La meva crítica no és a llibres per llegir, la meva crítica va dirigida a la política de direcció del ILC i a la manera com s’ha gestionat l’afer.

29 05 2014
Jo

Viuillegeix moltes gràcies, tan sols jugava amb una incertesa sabent que hi ha molts blogs que apliquen una censura prèvia. Felicitats per no fer-ho i donar-hi cabuda a tot tipus de veu. Donar xifres objectives no és tergiversar la realitat, la interpretació d’aquestes xifres sí que pot ser-ho. I ho és quan ho fa una part interessada donant una informació errònia cercant ves a saber què.
“Però deixeu-me que us posi unes xifres, un exercici tan senzill com aquest posa en evidència l’atzagaiada (tenint en compte que tots dos fòrums tenen la mateixa edat i per tant han fet el mateix recorregut)” Fals, absolutament fals. Llxll neix a la xarxa al juliol del 2011 i per tant tan al proper juliol hauria fet 3 anys. La comparació que fa la Carlota amb QL, a la xarxa des de l’abril del 2008, és maliciosa. (es pot comprovar als qui som de cada web)
QL ha absorbit llxll i hi ha hagut una reestructuració, suposo que com que li ha tocat el rebre ara actua d’aquesta manera ressentida manipulant informació a conveniència.
QL ha sigut el peix gran (potent i amb recursos) que s’ha menjat el petit (que creixia amb força fent competència), qui no ho vulgui veure i es deixi manipular té un problema. Em declaro emprenyat per la desaparició de llxll i tan sols espero que d’aquesta fusió en surti quelcom més potent.
Que no us enredin amb martingales, QL segueix, es potència i creix. Qui desapareix, com sempre, és l’absorbit (llàstima). Es pot veure com s’ha manipulat tot i fins a quin nivell llegint el comentari de Sam Wood: “I parlant estrictament com a enginyer, em costa entendre que un projecte que té més èxit hagi de ser absorbit per un altre de més minoritari. Si un cotxe es ven millor que un altre, no canvies el model més reeixit, li fas les adaptacions que calen i incorpores les novetats que presenta l’altre model. Les xifres de la Lota s’expliquen contundentment ….” La teva anàlisi és correcte, “si un cotxe es ven millor que un altre no canvies el model més reeixit” i precisament és el que s’ha fet. QL ha comprat el minoritari incorporant les novetats i millores de l’altre model que desapareix.
Perquè hi ha tanta gent en els comentaris superiors parlant en passat del QL com si tanqués? Quina història els deuen haver explicat mare meva!!

29 05 2014
Gio Conda

Hola Jomateix, em dic Marga Bonet, no m’amago sota cap pseudònim. A l’esmentada reunió tots sabíem els noms, també estan les nostres cares identificades a la galeria de fotos del ql?. Només es tracta de que en aquesta ambient fem servir el nostre alter ego lector.
Sincerament crec, pel que vaig veure, que aquesta espècie de confrontació entre les dues plataformes de lectors és quelcom que convé a algú. Tots llegim, a tots en agrada llegir i compartir lectura, si no fos així no hauríem buscat llocs on satisfer aquestes necessitats. Jo també estava inscrita a llxll i en saber que es fusionaven, o absorbien o el que fos, vaig donar de baixa el perfil perquè vaig pensar que ja no tindria sentit. Sobre la tecnologia es poden dir moltes coses i cadascú té les seves preferències. Les preferències oficials es van expressar raonadament, tan les tecnològiques, com les econòmiques que afecten a ambdues plataformes, com les de utilització d’aquesta nova plataforma como a instrument de política pública. El fet que algunes persones pensem que el procés podria haver estat més clar i que les línies polítiques no les compartim no té res a veure amb llxll i molt menys amb les persones, algunes amigues, que allí debaten.
Mentre nosaltres tenim aquestes controvèrsies que ja van passant de mida qui perd és la lectura, la literatura i la cultura. La gent de llxll perdran el seu nom i part de la seva identitat, la gent del ql? veurem com es congelen hores i hores de feina i també la nostra identitat. En crearem una altra? espero que sí, el suport tecnològic funcionarà millor per a tothom i serà més modern? espero que sí. La incorporació de llegim i piulem farà que molta gent especialment joves s’enganxin a la lectura més enllà de les piulades? espero que sí.
Mentre això passa, segueixo opinant que aquest procés de fusió, que fa temps que està endegat com se’ns va explicar, no ha estat prou transparent i ha creat suspicàcies que han perjudicat a persones en el desenvolupament de les seves tasques i ha generat mala maror entre lectors d’una manera innecessària.
P.S,: Viu mai censuraria ningú, mentre ella si ha estat censurada i no se’ns ha assegurat que no torni a passar en intervencions que no siguin ofensives per ningú.

Deixa un comentari

